15. července 2014

Dech - Sarah Crossan

Dech (Dech, #1)Název: Dech
Autor: Sarah Crossan
Rok vydání v ČR: 2013
Vydavatelství: Baronet
Originální název: Breath
Série: Dech
Počet stran:  262
Hodnocení na goodreads.com: 3,69 hvězdiček při 7 752 hodnocení
Hodnocení na databazeknih.cz: 82 % při 86 hodnocení
Web autorky: http://www.sarahcrossan.com/   
Web knížky: ?






Anotace:
Nic pro nás není tak přirozené jako dýchání. Představte si ale svět, ve kterém si jen privilegovaní mohou koupit dostatek kyslíku k tomu, aby mohli tančit či si zahrát obyčejný fotbal. Svět, kde chudí jen stěží zaplatí účet za vzduch nezbytný k životu. Svět, v němž po netušené katastrofě přežívá zbytek obyvatel v hermeticky uzavřených městech s vlastní atmosférou. Pustou planetu Zemi, kde nejvzácnějším rostlinným druhem je obyčejný strom.

Právě v takovém světě žije Alina, Bea, Quinn a jejich přátelé. Od ostatních mladých lidí se liší svou přemýšlivostí a odvahou něco ve svém okolí změnit. Odvahou nadechnout se jinak než druzí – svobodně. Dystopický román mladé irsko-americké autorky plný dobrodružství, při němž se doslova tají dech.
(zdroj: goodreads.com)


Ukázka zahraničních obálek:
Breathe - Gefangen unter Glas (Breathe, #1) (Německo) Nefes (Nefes #1) (Turecko)
Breathe (Breathe, #1) (Anglie)      11544466 (Originální)


Autorka: 
Sarah Crossan vyrůstala v Irsku a Anglii, pak se přestěhovala do Ameriky, kde nyní žije. Vystudovala Warwick University a v roce 1999 získala titul v oboru filosofie a literatura. Dále vystudovala magisterský obor tvůrčího psaní na University of Warwick v roce 2003 a v této době začala psát beletrii. V současnosti vyučuje angličtinu na malé soukromé škole v Hobokenu, New Jersey.
(zdroj: databazeknih.cz)




Moje hodnocení
Děj:
BreatheQuinn a Bea žijí v kapsuli (skleněné kopuli uzavřené a izolované tak, aby v ní proudil vzduch, který vyrábí společnost Dech) a jsou celkem spokojeni se svými životy. Quinn je prémius, což znamená, že bydlí v První zóně (nádherné domy, všude čisto…), má vzduchu neomezené množství, jí ovoce a zeleninu a zkrátka si může dopřávat to nejlepší. Oproti tomu jeho kamarádka Bea je pomocná pracovnice, její rodiče tvrdě pracují, aby si mohli dovolit zaplatit nehorázné sumy za to, když spotřebují o trošku víc kyslíku, než určují vyhlášky, bydlí v Třetí zóně, kde jsou domy namačkané na sebe a kde si o přepychu můžete nechat zdát. Přesto, že každý z nich má jiné společenské postavení, jsou Quinn a Bea velmi dobří přátelé. Quinn není jako ostatní prémiové – snaží se pomoci Bee, jak se dá (když zapomene ve škole učebnice, jde jí pro ně, aby nevypotřebovala moc vzduchu, občas jí dává darem láhve se vzduchem…).

Náš příběh začíná, když Qiunn potká další hlavní hrdinku Alinu, do které se zakouká, ale ona jeho city neopětuje. Spíše naopak – je vůči němu naprosto chladná. Alina je v Odboji, který se snaží obnovit zničenou Matičku Zemi, která je po Zlomu zpustošená a kde nemůžete přežít mimo kapsuli moc dlouho bez dýchacího přístroje. Quinn a Bea se domluví na třídenním stanovaní venku z kopule. A do cesty se jim připlete Alina. Ti tři netuší, co tímhle výletem spustí.

Připadalo mi to jako dobrá dystopie. Zase mě trošku nabudila obálka. No co, já jsem na obálky ujetá… =D Ale stejně, svět, kde lidé žijí v kapsulích, řídí se určitými pravidly. Země je zničená a nic na ní neroste. Co víc si přát? Ale stejně mě trochu zklamal styl psaní, žádný z hlavních hrdinů mi nepadl do oka, ale sem tak se mi líbila Bea, protože Quinn mi přijde nevěrohodný a Alina je na mě moc divná, chladná a praštěná násadou od smetáku. Ale oblíbila jsem si vedlejší postavu Maud Blueové, která trousí jednu sarkastickou poznámku z  druhou. Svět je hezky promyšlený a nápad na dystopickou zemi také. Dech a všechny ostatní instituce jsou věrohodné.

A pak tu mám pár výtek. Ku příkladu, proč většina dospělých mluvila tak divně? Občas mi přišlo, že tahle knížka je pro mladší, než jsem já. Občas je slabé slovo. Vlastně si myslím, že tak o dva roky mladší teenageři než já, si ji užijí víc.

Breathe*Dále bych chtěla vytknout ještě jednu věc – spoiler: je tu jistá záležitost ohledně Alinina „partnera“ z mise, který byl zabit. Nakonec se přišlo na to, že z Odboje mu nikdo členství neuděloval. Ale proč ho vlastně našli zabitého? Proč by Dech zabíjel svoje lidi? Jaký to mělo smysl? Mrzelo mě, že to zůstalo otevřené a nevyřešené. Konec spoileru. Alina se na to v druhé půlce knížky snaží přijít (v první půlce se kvůli tomu trápí), ale nakonec je tahle záhada takzvaně zametena pod koberec. Prostě najednou cvak, a už o tom v knížce nebyla ani zmínka.

Konec je (a zvláště po tom, když jste před touhle knížkou přečetli Proměnu Mary Dyerové) otevřený. Ach jo. A další díl jsem v knihovně neviděla. Takže čekání na Resist, či jak se to jmenuje v češtině neboli Vzdor, který by měl vyjít tento rok.


Styl psaní:
V příběhu se často střídají ve vyprávění Alina, Bea a Quinn. Bohužel to vypadalo, jako by vyprávěl jeden člověk a já se často ztrácela a listovala na úvod kapitoly, abych zjistila, kdože to vlastně příběh vypráví. Pak ke konci, lépe řečeno od tří čtvrtin, jsem se v tom zorientovala.

Ale jak už jsem psala, psala dřív, knížka je napsaná pro mladší „děti“ (nevím, jak to říct a neurazit) než jsem já. I když některé pronesené poznámky… J


Hodnocení obálky:
Naprosto nádherná. Máme originální obálku, která se mi moc líbí a celkem vystihuje děj. Jedinou výtku mám k anotaci, která je zezadu obálky napsaná černým písmem, měla jsem trošku problém ji přečíst, protože tmavý podklad a na tom tmavé písmo… snad nemusím dále vysvětlovat J.


Klady knížky:
(1) Rozšířené Vědomí | via Facebook+ originální příběh, je v něm trochu poselství a má myšlenku
+ oddechovka
+ nádherná obálka


Zápory knížky:
- otevřený konec
- tohle je tak na pomezí záporu a kladu: užijí si ji mladší čtenáři


Reakce po dočtení knížky: Hm. Celkem dobrá knížka…


Shrnuto, podtrženo:
Dech je rozhodně klasická dystopie se zajímavým a nevšedním příběhem, který má i myšlenku. Čte se hezky a spíše s ní vyplníte mezeru ve volném čase, kdy nemáte nic na práci. Sice se hlavní postavy chovají podobně a možná budete jako já zmateni, ale dá se to překousnout. Jen dospělí mluví trochu divně a naši teenageři-hrdinové se občas chovají, jako by jim bylo o pár let méně. Další nevýhoda je, že knížka končí tak trochu otevřeně a pokračovaní bychom se mohli dočkat někdy tento rok.


Hodnocení:

3/5

Zdroje: 
weheartit.com 
https://d.gr-assets.com/books/1330286837l/11544466.jpg
https://www.goodreads.com/book/photo/13541378-breathe
https://www.goodreads.com/book/photo/16220149-breathe---gefangen-unter-glas
https://www.goodreads.com/book/photo/18458267-nefes
https://www.goodreads.com/book/photo/17235076-dech


v rámci projektu EXTRA týden

1 komentář:

Budu ráda za každý váš komentář. :-)